תכנית מנטורינג לקהילה שלך: איך עושים את זה נכון?

לפני כ-5 שנים הובלתי לראשונה תכנית מנטורינג, וזאת לצד צוות של אלופים מהמרכז הבינתחומי הרצליה. במסגרת התהליך, יצאתי עמם למסע חיפוש בארץ ובעולם אחר המודל המתאים ביותר עבור תכנית המנטורינג שבנינו. מאז, המשכתי לדייק את אותו מודל שבחרנו עבור כל קהילה וקהילה בה סייעתי להקים תכנית מנטורינג. 

אבל לפני שנצלול לעובי הקורה, בואו ניקח דקה ונבין מהי תכנית מנטורינג? 

תכנית מנטורינג הינה הליך חשיבה סדור המתקיים לרוב בין שני אנשים – האחד (מנטור) מנוסה והאחר (מנטי) מתמודד עם דילמה או אתגר אישי ומקצועי. התהליך נועד לקדם את הממונטר (המנטי) לעבר מטרותיו ולפתרון הדילמות והאתגרים בפניהם הוא ניצב.

למה בכלל כדאי לכם לבחון הקמה של תכנית מנטורינג בקהילה אותה אתם מובילים?

  1. תכנית מנטורינג היא נשענת על מודל WIN-WIN. התכנית מאפשרת מרחב לחברי קהילה מנוסים לתרום מהידע שלהם ולקבל ערך מעצם הנתינה, המיצוב, ההיכרות עם מנטורים נוספים ועוד. לצידם, מרוויחים הממונטרים שמצוותים למנטורים ומקבלים ליווי אישי לסוגיות עימן הגיעו לתכנית. על כן, תכנית מנטורינג בקהילה מסייעת לכם כמובילים לקדם את כלל חברי הקהילה שלכם (מנטורים ומנטי'ז) אל עבר השגת מטרותיהם ויעדיהם האישיים.
  2. אחד האתגרים שלנו בתור מובילי קהילה, הוא לייצר חיבורי עמוק בין חברי הקהילה. תכנית מנטורינג איכותית מסייעת להשיג מטרה זו ואף עשויה להשפיע על חייהם של המשתתפים בה. כן, זוהי לא הגזמה.
  3. תכנית מנטורינג תאפשר לכם גם להכיר את חברי הקהילה שלכם, לדייק את הערך שהקהילה מייצרת עבורם ולקדם את החזון לשמו הוקמה הקהילה.

 

יש הרבה מודלים מובנים של תכניות מנטורינג. המודל האהוב עליי בקהילות ועליו אתמקד בבלוגפוסט הזה, הוא מודל של תכנית אשר נמשכת מס׳ חודשים (3 חודשים עד חצי שנה) במסגרתה מנטור.ית מלווה מנטי בהליך של 1:1 בתדירות של מפגש המתקיים אחת לשבוע/שבועיים.

במקביל לליווי של המנטור את המנטי, המנטורים זוכים לקבל להכשרה/ליווי מקצועי לתהליך במטרה להעניק להם את הכלים הדרושים וההכוונה הנחוצה להם להיות מנטורים טובים ומקצועיים. 

גם קבוצת המנטיז עוברת תהליך קבוצתי במסגרתו יתקיימו שניים/שלושה מפגשי נטוורקינג וקבלת כלים פרקטיים שונים התומכים בתהליך. למשל, בארגון בוגרים שעיקר הדילמות הן סביב קריירה ופיתוח אישי רצוי לקיים מפגשים בנושאים כגון: סיוע בכתיבת קו"ח, בניית פרופיל עסקי ברשתות כמו לינקדאין, סדנאות סטוריטלינג, בניית מצגות ועוד. מפגשים אלו גם מעניקים למנטיז כלים פרקטיים וגם מאפשרים היכרות עם קבוצת אנשים איכותית המצויים בדילמות דומות ויכולים לסייע רבות לתהליך להיות אפקטיבי ומשמעותי. 

השאלה המונחת בבסיס תהליך המינטור היא כזו המשלבת מאפיינים אישיים / מקצועיים: אישיים שאינם פסיכולוגיים ומקצועיים שאינם מתאימים רק לייעוץ עסקי נטו. 

למשל, מועמד שמציין כי האתגר שלו הוא רק סיוע בבניית תכנית עסקית לרוב יופנה לליווי מקצועי שאינו במסגרת תהליך מנטורינג. לעומת זאת, מועמד שמציין כי הוא בדילמה האם להמשיך להיות שכיר או להפוך לעצמאי על מנת להגשים את עצמו נרצה לקבל לתכנית המנטורינג שלנו. 

עכשיו אחרי שהבנו מהו הליך מנטורינג ולמה כדאי לכם להקים תכנית, בואו נעבור לדבר על איך מייצרים תכנית מנטורינג בקהילה.

מטרת התכנית וחיבורה לחזון 

הדבר החשוב ביותר הוא להגדיר את מטרת התכנית ולראות איך ואם היא מתחברת לחזון הקהילה בצורה ישירה וברורה.

למשל, בקהילה מקצועית המטרה של תכנית המנטורינג עשויה להיות סיוע וקידום של חברי הקהילה להצלחה בתחום עיסוקם וזאת על ידי חיבורם לחברי קהילה מנוסים.

בחירת מבנה לתכנית

 אחרי שכתבתם את מטרות התכנית, כדאי לבחור את מבנה התכנית הנכון עבורכם. אתם יכולים להיעזר במבנה שהצעתי מעלה או לבחור להאריך/לקצר את משך התכנית, להחליט האם המפגשים יהיו כולם פיזיים או דיגיטליים, לבחור פלטפורמה מתאימה ועוד. כך, בתקופה שלפני הקורונה הייתי ממליצה על תכנית מנטורינג שמתקיימת באופן פיזי (הן פגישות המינטור והן המפגשים של קבוצת המנטורים או קבוצת המנטי'ז). יחד עם זאת, בעולם משתנה (גם בזמן כתיבת שורות אלו) יש שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון כמו למשל העובדה כי תכנית דיגיטלית תאפשר חיבור בינלאומי למשל, חוסכת זמני הגעה וכמובן לא נפגעת מהגבלות תנועה / סגר ועוד.  

גם אנחנו ב- Community Forward השקנו לאחרונה תכנית מנטורינג דיגיטלית במלואה שתתקיים במפגשי ZOOM וליווי בוואטסאפ, וזאת לאור מגפת הקורונה שפוקדת אותנו.

בכל מקרה ובכל מבנה של תכנית שתבחרו לקהילה שלכם – אני ממליצה להקפיד על הנחייה או ליווי מקצועי לקבוצת המנטורים. הכוונה היא לאדם המלמד את המנטורים כיצד להיות מנטורים טובים וזאת במסגרת מפגשים קבוצתיים של קבוצת המנטורים ובליווי שוטף שלהם לצורך סיוע בפתרון אתגרים נקודתיים. שימו לב, להנחיה מסוג זה יש לרוב עלות שיש לקחת בחשבון, אך אין ספק שהיא משפרת ומדייקת לאין שיעור את תכנית המנטורינג ותוצאותיה.

בתכניות השונות זכיתי לליווי ממנחים שונים, פסיכולוגים ארגוניים, מנחי קבוצות ומומחי מנטורינג מאסכולות שונות. המכנה המשותף לכולם היה לימוד של מתודולוגיות שונות לבניית הליכי הקשבה, יצירת אמון ובכלל זה גם פתיחות. כל המנחים איתם עבדתי ציידו את המנטורים בכלים שונים ליצירת תהליך מינטור מוצלח.

מיהו המנטי? 

השלב הראשון בהקמת תכנית מנטורינג קהילתית הוא לזהות פרופילים מתאימים לקבוצת המנטי, למענם פועלת התכנית, ולהגדיר את הדילמות שעשויות להטריד/להעסיק אותם.

למשל, בקהילות בוגרים/ קהילות מקצועית הדילמה יכולה להיות דילמה של Work Life Balance – איזון חיים אישיים וקריירה, ניתוב קריירה, התלבטות בין יציאה לעצמאות/שכירות, אתגרי הורות/מגדר בקריירה ועוד.

מיהו המנטור? האם קיימים מנטורים מתאימים בקהילה?

לאחר שהגדרתם את סוגי המנטי שיתאימו לתכנית, יש לבחון האם בקהילה יש מנטורים/יות פוטנציאלים שיכולים לתת מענה לדילמות של המנטי שזיקקתם. זיכרו, תכנית הנשענת על עיקרון "חברי קהילה למען חברי קהילה" – תשיג את המטרות שציינתי מעלה, לעומת שימוש במנטורים חיצוניים לקהילה.

שלב הציוות

תכנית מנטורינג תקום ותיפול על ציוות מיטבי בין המנטור.ית למנטי. לכן השקיעו בשלב זה מחשבה רבה.

אני רוצה להציע לכם את האופן בו אנו פועלות בארגון כחלופה אפשרית לציוות אידיאלי:

  1. שאלונים למנטי'ז ולמנטורים – כיתבו שאלון ארוך ומקיף כדי להכיר את המועמדים. זהו חלק מהליך הסינון שיסייע לכם לוודא את רצינות המועמדים לגבי התכנית, וגם יסייע לכם להכיר אותם טוב יותר מעבר לפרופיל לינקדאין / קו"ח.
  2. שיחות אישיות – שיחות אישיות עם המנטי'ז והמנטורים יעזרו לכם להכיר את המועמדים בצורה עמוקה ומדויקת יותר וכך לבחון למקסם את טיב הציוות (למשל: להכיר את קצב הדיבור שלהם, רמה אנרגטית, תכונות אופי ודינמיקת שיחה. כל אלו חשובים מאוד לציוות נכון של מנטור ומנטי).

לאחר שתכירו את שני הצדדים לעומק תוכלו לבצע ציוות מדויק. שימו לב לפרטים כמו ניסיון מקצועי של הצדדים, תחומי עניין משותפים, סטטוס, גיל, ועוד. אל תשאפו למצוא התאמה של 100% בכל הפרמטרים, אך ככל שתדייקו ותמצאו את האנשים שיכולים לתת מקסימום ערך לצד השני – כך יגברו הסיכויים של תהליך המנטורינג להצליח. 

פרטיות מעל הכל

לסיום, חשוב להדגיש כי במסגרת תכנית מנטורינג סביר כי אנשים ידברו וישתפו אתכם בנושאים מאוד פרטיים. אל תשכחו להגדיר כללי פרטיות ברורים בין כל המשתתפים בתכנית, ובקשו את אמונם של חברי הקהילה רק אחרי שנקטתם בכל אמצעי הזהירות כדי לשמור על שלהם.

צריכים עוד עזרה בהקמת תכנית? מתלבטים על המודל או על מנחה?

אתם יודעים איפה למצוא אותנו.

 

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

הצטרפו לניוזלטר והשארו מעודכנים

עוד מאמרים ששווה לקרוא

עדי קלימשטיין

מנהלת תיקי לקוחות

עדי מלווה את לקוחות החברה בבניית אסטרטגיות להקמה, פיתוח וניהול קהילות המשולבות באג'נדות העסקיות, הארגוניות והשיווקיות שלהם. בנוסף, עדי מוסמכת לאימון אישי ועסקי, והינה בעלת ניסיון ורקע בהדרכה ובאימון, אשר באים כולם לידי ביטוי ביכולותיה לזהות את צרכי הלקוח ולחבר אותם בצורה מחשבתית לאסטרטגיה הארגונית.

במסגרת פעילותה בחברה, עדי העניקה שלל שירותי ייעוץ והדרכה לבנק ירושלים, אלביט מערכות, מכבי שירותי בריאות, אוניברסיטת תל אביב ועוד.  

ליאור אשכנזי דור

מנהלת תיקי לקוחות

ליאור מסייעת ללקוחות החברה לבנות אסטרטגיה אפקטיבית לניהול קהילה, באופן שיביא להשגת מטרות הלקוח ויעניק ערך מקסימלי לחברי הקהילה הפוטנציאלים. בין היתר ליאור גם בונה פעילויות תוכן של מותגים בקהילות לפי מודל W-W-W. בעברה, כחלק משליחות מטעם הסוכנות היהודית בה ליאור לקחה חלק, היא ניהלה את קהילת ״יוסטון הלל״.

איילה כספי וורמס

מנהלת תיקי לקוחות

איילה מייעצת למגוון לקוחות החברה, מלווה ומקימה קהילות לגופים כגון ארגוני בוגרים, קהילות אימפקט בדגש על חינוך וקהילות פנים ארגוניות. בנוסף, איילה מתמחה ועובדת בכל הקשור לסטוריטלינג דיגיטלי, חיה ונושמת קהילות ואת המדיה הדיגיטלית, ואף ניהלה בעבר מס׳ קהילות דיגיטליות.
 
איילה מעניקה ייעוץ לבנק ישראל, מכללת אורנים, וקרן משפחת ליאון, ועוד. 

עומרית אבנשטיין

מנהלת תיקי לקוחות

עומרית מתמחה בעולמות הלמידה, ומלווה את לקוחות החברה בהקמה וניהול של קהילות פנים ארגוניות בדגש על גילדות, למידה, וקהילות מקצועיות. לעומרית ניסיון רב בניהול קהילות, בבניית תהליכי למידה והכשרה, הרצאות פרונטליות וייעוץ למנהלי קהילות. 
עומרית מלווה את החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים בהקמת גילדות מקצועיות פנים ארגוניות. 

רומי הלמן

מנהלת תיקי לקוחות 

רומי בוגרת תכנית קו הזינוק של שותפויות אדמונד דה רוטשילד, והינה בוגרת קורס ניהול קהילות של Community Forward. 
רומי מלווה את לקוחות החברה במגוון רחב של תחומים לרבות קבוצת עזריאלי, חברות פארמה, וארגונים חברתיים.