איך מטמיעים בקהילה פורמט חדש? טור מיוחד למנהלי קהילות לכבוד 2022

השנה החדשה מביאה איתה פורמטים קהילתיים חדשים שאנחנו מנהלי הקהילות מנסים להטמיע בקהילות שלנו כדי לייצר בעזרתם צמיחה/ אדופשן/ אינגייג׳מנט/ אקטיבציה.
פורמט קהילתי יכול להיות פעילות, תחרות, פינה חדשה והשמיים הם הגבול…

אז איך משיקים פורמט חדש בקהילת מוצר? איך מטמיעים אותו נכון? מהן נקודות המפתח להצלחה ובצמיחה של הדבר?

הנה כמה נקודות שלמדתי מ- Experts Challenge, קונטסט קהילתי שהטמעתי בקהילה מוצר Elementor ובעזרתו הגעתי לעלייה של 250% בשימוש המוצר Elementor Experts Network.

 

הנחת יסוד אחת לפני הכל
הדרך להצלחת הטמעת פורמט חדש הולכת להיות ארוכה. אז תבטיחו לי שלפני שאתם יוצאים לדרך, שאתם יודעים מה המטרה.
האם אתם רוצים לחבר את היוזרים שלכם למוצר? או שאתם רוצים לגרום להם להשתמש בו לראשונה? אולי אתם רוצים לגרום להם לחזור? (אדופשן/ אינגייג׳מנט/ ריטנשיין/ אקטיבציה ובו'…)

ברגע שתבינו את זה, תבנו תוכנית עם ה- KPI המדויקים ועם success indicators שיביאו אתכם להצלחה. בלי זה לא תוכלו לקרוא לדבר בשם: הצלחה או כישלון.

הנחת יסוד שניה
בידקו אם יש מישהו בצוות הרחב שהמטרות בפורמט המדובר מדברות אליו, נסו ליצור צוות הטרוגני- קרוס-דפרטמנט שיחד תוכלו להשיג הצלחה שרלוונטית לכולם. 

אז כבר יש לך מטרה, צוות וזה הזמן לצלול פנימה-

ברנדינג
הקהילה מוצפת בהזדמנויות, שאלות, פעילויות ואירועים. אנחנו רוצים לגרום לחברי הקהילה הגדולה שלכם לשים לב להזדמנות החדשה שקמה עבורם בקהילה. צריך להתחיל בלפתח שפה שתעזור לנו למקד עיניים בפעילות החדשה. אפשר לראות את הברנדינג כעוד עטיפה שעוזרת להנגיש את הפעילות ולקבע אותה בתודעה הקהילתית. השפה הגרפית תהיה מוצלחת ככל שתדבר את הערכים והאופי של הפעילות. 

במקרה שלי, החברים בברנד סטודיו של אלמנטור תפרו לexperts challenge שפה של גמיפיקציה עם איזכורים מהמוצר עצמו, אותו רציתי בסופו של דבר לקדם. זה היה גאוני, כי זה איפשר למשוך קו בין הפעילות למוצר עצמו. כעת כל פעם שיש לי תוצר כלשהו לתחרות, גם אם הוא כתבת בלוג על הזוכים, פוסט בסושיאל או פוסט בקהילה ידעו לקשר את זה לתחרות כולה.

יצרתם מותג לפעילות? עכשיו אל תחדלו לדבר בשפה המיתוגית הזו, גם בטקסט וגם בעיצובים הנלווים. ככה כל פירסום, גם הקטן ביותר משווק את הפעילות ומטמיע אותה במרחב הקהילתי.

Announcement
מפרסמים את הפעילות בפעם הראשונה? אל תפרסמו, תכריזו. נצלו את זה שהפורמט חדש לספר כמה הוא חדש ומרגש. זו הזדמנות הראשונה להשתתף במשהו חדש, זה מניע את חברי הקהילה שלנו, הם יוצרים מציאות חדשה יחד איתנו. 

מה התמריץ
זה אלמנט שכמובן חשוב בכל פעילות קהילתית באשר היא, אבל אפילו יותר קריטי בפורמט קהילתי חדש- תשקיעו במה שחבר הקהילה מקבל. העבודה החשובה היא לדייק את מה שיניע את חבר הקהילה, מה יהיה הדבר שיגרום לו להיות שותף פעיל בתחרות.
האם זה אקסלוסיביות? הכרה? תרומה לקהילה הגדולה? אולי תמריץ פיזי כמו פרסים? יש אינספור אספקטים של מה מניע את חברי הקהילה שלנו ומה אנחנו מנסים לספק להם, זקקו את הנקודה הזו.

בנוסף, תנצלו את הסבבים הראשונים של הפעילות או התוכנית כדי להשקיע במשתתפים. בד״כ פעילויות חדשות מאופיינות במספר קטן יותר של משתתפים- תעצימו את זה! תקנו סוואג שווה, תשקיעו ב״מה״ המשתתפים בקהילה מקבלים, בין אם זה הכרה (recognition) וכתבת בלוג אינפורמטיבית שמרימה לזוכים, או באדג׳ לכל משתתף או פרסים מוחשיים.

בExperts Challenge הדגש היה על הכרה וחשיפה של הפרופיל העסקי של כל משתתף, ועל כן הלינק לפרופיל של המשתתף במרקטפלייס של בוני האתרים של אלמנטור הופיע בכל פירסום. נתנו באדג׳ים במערכת גם למי שרק השתתף וכמובן לזוכים גם נתנו מנויים לתוכניות הגבוהות של אלמנטור, לזה הוספנו סוואג מושקע וכמובן שהתמריץ היה ברור ודיבר לכמה וכמה קהלים.

Top-Down for Buttom up
העיקרון ב- Top-Down for Buttom up הוא להתערב ולהכין את השטח כדי שהפעילות תזרום בקהילה ואף תתפתח מתוכה, מלמטה למעלה. בכל אחת מ-4 הקהילות שהקמתי או ניהלתי עד כה, על מנת שתוכניות או פעילויות מוצלחות שחזרו על עצמן באופן מסורתי גם אחרי שנים בכלל יתחילו, הייתי צריכה מאד להשקיע להניע את היוזמים לפעולה ולעזור לדברים לקרות.

יש שיגידו שזו התערבות מלאכותית בבניית קהילה, אני חושבת שזה הכרחי ואותנטי לגמרי כל עוד זה בא ממקום של היכרות אמיתית. כדי שתצאו עם הפעילות ביום המיוחל ולא תיוותרו מיובשים על שום אי השתתפות וכו'… תכינו את השטח לפני, ותבחרו 3-4 חברי קהילה להם תספרו על הפעילות מראש ותציעו להם לקחת חלק.

כך פנינו באתגר החודשי הראשון של Experts Network ל-5 חברי קהילה, בוני אתרים באלמנטור שיש להם נטוורקינג חזק של בוני אתרים נוספים. הצענו להם להשתתף ולהתנסות בפורמט החדש והם מאד נהנו ממנו וכמובן סיפרו לחברים, מה שבנה עוד שכבה של מתמודדים.
יותר מזה, כבר פירסמתם פעילות? תתייגו חברי קהילה רלוונטים שהפעילות שלכם יכולה להיות רלוונטית במיוחד עבורם. זה יתן להם אקסטרה סנטימנט לקחת חלק והם יכולים להיות הגרעין הראשון לפעילות. 

התמדה והמשכיות- זו גולת הכותרת
במקרה של Experts Challenge אחרי הכנת שטח שלמה ומפורטת, הכרזה בכל הפלטפורמות שהתחרות החלה, סגרנו את הדד ליין עם מספר בודד של משתתפים. איך? הכל עבד לפי התוכנית, הכל היה עטוף יפה, קיבלנו פידבק חיובי מהקהילה.
פה בדיוק הנקודה. לאחר ראיונות עם משתמשים שהשתתפו וכאלה שבחרו לא להשתתף, ולאחר דיוק דברים נוספים מינוריים או משמעותיים- המשכנו.
למה? כי זה פורמט חדש,  ופורמט חדש צריך לחזור על עצמו כדי שעוד יוכלו להינות מהפירות שלו, ממה שהבטחנו ומה שהם מקבלים ממנו. כמו כן, בקהילה כמו בקהילה, הכל תהליכי, זה לא קמפיין שיווקי משומן, אנחנו משיקים פעילות קהילתית שסביבה נרקמים עוד מערכות יחסים בקהילה, המשתתפים נחשפים אחד לשני והזיקה שלהם לפעילות מתחזקת עם הזמן.

באתגר הראשון היו לי x אנשים שהשתתפו בתחרות. פעם שניה היו לי x+y כי מי שהיה בפעם הראשונה נהנה וזכה בפרסים ובהכרה ובפעם השלישית כבר היתה קפיצה אקספוננציאלית של מספר משתתפים וכל שאר המדדים עלו בהתאם. ככה שילשתי את מספר המשתתפים מהתחרות הראשונה לשלישית (ב- Experts challange מתפרסם אתגר מידי חודש) שזו הייתה עליה של קרוב ל 370% במספר משתתפים.

פורמט נכנס לתודעה כשהוא חוזר על עצמו מספר פעמים, שהקהילה לומדת להכיר אותו ואת היתרונות שלו. תנו לו זמן, דייקו אותו וצמחו איתו אבל תנו לו זמן להיטמע.

דאטה, דאטה ועוד קצת פידבק
לחלקנו זה ברור, למנהלי קהילות לא תמיד. סנטמנט הוא קריטי אבל דאטה היא הכח והגורם המניע. ראיתם איך התחרות השליכה על המוצר שלכם? זה נראה חיובי, אספו את כל הדאטה ותצפו בה לאורך זמן. היתרון שלנו זה הגישה לפידבקים זמינים. בעוד בעלי תפקידים רבים בחברה משווקים פעילויות ומסרים, אין להם את הגישה הישירה למשתמשים כמו שלנו יש בתור מנהלי קהילות. תייצרו סשן פידבק או תפנו לחברי קהילה שהיו בסבב הראשון ותשאלו לדעתם, תוכלו להרוויח אינסייטים מפתיעים מסקר איכותני שכזה. הפידבק גם יאפשר לכם להכיר אפילו יותר את הסגמנט משתמשים איתו אתם עובדים. 

במקרה של experts challenge בכל תאריך שיא של התחרות, השימוש במוצר Elementor Experts Network עלה בממוצע ב 200% לפחות- זה מעיד שהדרך היא נכונה ואנחנו עוזרים לקהילה שלנו לעבוד עם המוצר שלנו ועלינו להמשיך. הנקודה הזו גם עזרה לבסס מקום לפורמט הזה בחברה כולה, היא הראתה שהפורמט עושה את שלו ומייצר טראפיק במוצר. גם מבחינת פידבק אחרי כל אתגר חודשי פניתי למשתתפים וחברי קהילה שידעתי שצופים מהצד ושאלתי אותם על איך הדברים היו נראים מהצד שלהם. הקשר שלנו עם המשתמשים הוא נקודת כח שעלינו להעצים כמנהלי קהילה.

לבסוף, בהסתכלות על התהליך שעברנו ב Experts Challenge ובסעיפים המוזכרים פה, זה בדיוק מה שאני מאחלת למנהלי קהילות מוצר ב2022- להעז, לחדש, ליצור בלי היסוס ולהתמיד. פורמטים קהילתיים חדשים הם תמיד מאתגרים, מוציאים אותנו מאזור הנוחות ובד״כ מאד משתלמים בפן של בניית הקהילה ככלל ובחיבור למוצר בפרט. התמדה והמשכיות תגרום לחברי הקהילה שלנו לראות לעומק את המוצר והשימושים בו, להנות ממנו ולהיות שותפים לו.

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

הצטרפו לניוזלטר והשארו מעודכנים

עוד מאמרים ששווה לקרוא

עדי קלימשטיין

מנהלת תיקי לקוחות

עדי מלווה את לקוחות החברה בבניית אסטרטגיות להקמה, פיתוח וניהול קהילות המשולבות באג'נדות העסקיות, הארגוניות והשיווקיות שלהם. בנוסף, עדי מוסמכת לאימון אישי ועסקי, והינה בעלת ניסיון ורקע בהדרכה ובאימון, אשר באים כולם לידי ביטוי ביכולותיה לזהות את צרכי הלקוח ולחבר אותם בצורה מחשבתית לאסטרטגיה הארגונית.

במסגרת פעילותה בחברה, עדי העניקה שלל שירותי ייעוץ והדרכה לבנק ירושלים, אלביט מערכות, מכבי שירותי בריאות, אוניברסיטת תל אביב ועוד.  

ליאור אשכנזי דור

מנהלת תיקי לקוחות

ליאור מסייעת ללקוחות החברה לבנות אסטרטגיה אפקטיבית לניהול קהילה, באופן שיביא להשגת מטרות הלקוח ויעניק ערך מקסימלי לחברי הקהילה הפוטנציאלים. בין היתר ליאור גם בונה פעילויות תוכן של מותגים בקהילות לפי מודל W-W-W. בעברה, כחלק משליחות מטעם הסוכנות היהודית בה ליאור לקחה חלק, היא ניהלה את קהילת ״יוסטון הלל״.

איילה כספי וורמס

מנהלת תיקי לקוחות

איילה מייעצת למגוון לקוחות החברה, מלווה ומקימה קהילות לגופים כגון ארגוני בוגרים, קהילות אימפקט בדגש על חינוך וקהילות פנים ארגוניות. בנוסף, איילה מתמחה ועובדת בכל הקשור לסטוריטלינג דיגיטלי, חיה ונושמת קהילות ואת המדיה הדיגיטלית, ואף ניהלה בעבר מס׳ קהילות דיגיטליות.
 
איילה מעניקה ייעוץ לבנק ישראל, מכללת אורנים, וקרן משפחת ליאון, ועוד. 

עומרית אבנשטיין

מנהלת תיקי לקוחות

עומרית מתמחה בעולמות הלמידה, ומלווה את לקוחות החברה בהקמה וניהול של קהילות פנים ארגוניות בדגש על גילדות, למידה, וקהילות מקצועיות. לעומרית ניסיון רב בניהול קהילות, בבניית תהליכי למידה והכשרה, הרצאות פרונטליות וייעוץ למנהלי קהילות. 
עומרית מלווה את החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים בהקמת גילדות מקצועיות פנים ארגוניות. 

רומי הלמן

מנהלת תיקי לקוחות 

רומי בוגרת תכנית קו הזינוק של שותפויות אדמונד דה רוטשילד, והינה בוגרת קורס ניהול קהילות של Community Forward. 
רומי מלווה את לקוחות החברה במגוון רחב של תחומים לרבות קבוצת עזריאלי, חברות פארמה, וארגונים חברתיים.